Jak radzić sobie z bólem pleców?

Życie, choć ciągle przysparza nam wiele problemów, stało się „wygodne”. Przemysł stara się zaspokajać potrzeby najbardziej wymagających klientów, a czasem nawet wychodzić z propozycjami unowocześnienia już istniejących urządzeń, zanim potencjalny użytkownik zgłosi taką chęć. Klienci z wielką ulgą przyjmują takie nowinki technologiczne, które pozwalają im odciążyć siebie z jakiejś części wykonywanej do tej pory pracy. Niestety obok wielu korzyści z wysługiwania się „robotami”, jest też parę nieprzyjemnych skutków. Najważniejszy z nich to zdrowie – kiedyś ludzie więcej się ruszali, gdyż musieli własnymi rękami wykonywać prace, a teraz są one zastępowane przez maszyny, które przyczyniły się do stopniowego zwiększania się liczby osób skarżących się na problemy ze zdrowiem, bardzo dużo z nich skarży się na bóle pleców.

Wygodny tryb życia – poruszanie się samochodem, nawet do miejsc oddalonych o parę kilometrów, oglądanie telewizji wiele godzin w ciągu dnia, a nawet zagaszanie światła i obsługiwanie wszelkich sprzętów RTV za pomocą pilota tak naprawdę nie wychodzi nam na zdrowie. Ciało potrzebuje ruchu dla zdrowia, a nie pozostawania przez wiele godzin w tej samej pozycji, często bardzo mu niesłużącej, na przykład na miękkiej kanapie przed telewizorem z nienaturalnie skręconym kręgosłupem lub w biurze na stanowisku pracy, którego nie można nazwać ergonomicznym – nie spełnia warunków pozwalających na zachowanie zdrowia, między innymi zdrowia kręgosłupa.

Pracowników, którzy wiele godzin spędzają przed komputerami, często boli szyja, a także kręgosłup, a to często właśnie dlatego, że ich stanowisko pracy jest nieprzystosowane do warunków pracy (w Internecie istnieje wiele informacji na temat właściwego przygotowania miejsca przed komputerem tak, aby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu, warto je przestudiować – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło: „ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze”. Aby zadbać o kręgosłup, dobrze jest zacząć regularnie wykonywać ćwiczenia fizyczne, które wzmocnią mięśnie pleców. Bardzo dobrą formą ćwiczeń na kręgosłup jest po prostu chodzenie, dlatego dla swojego zdrowia zrezygnuj czasem z samochodu i przejdź się na piechotę w jakieś miejsce. Zrobisz coś dobrego dla swoich pleców i na pewno poprawi się również twój humor, bo nic nie robi tak dobrze na samopoczucie, jak dotlenienie organizmu i niewielki wysiłek, który, jak już zostało udowodnione przez naukowców, powoduje wzrost hormonu szczęścia we krwi. Takie dobroczynne spacery wystarczy odbywać trzy razy w tygodniu 15 do 30 minut.

Świetną i zalecaną przez fizjoterapeutów formą ruchu pozytywnie wpływającą na problemy z plecami, jest pływanie. Odciąża ono nasz kręgosłup i jednocześnie pozwala się zrelaksować mięśniom oraz je wzmocnić. Wydaje się nam, że jedynie podczas pracy niszczymy swój kręgosłup, niestety często jest on narażony na różne dolegliwości z powodu spania na niewłaściwym materacu. Wielu ludzi lubi spać na miękkich łóżkach, tymczasem te, które jesteśmy w stanie uznać za wygodne, najmniej służą zdrowiu naszych kręgosłupów. Zaleca się spanie na twardych materacach, tak żeby plecy były wyprostowane podczas snu.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *